Eva Solo varemærkerne
Eva Solo har tre varemærker, hvor Eva Trio, det ældste, så dagens lys i 1977. Det blev skabt i samarbejde med designeren Ole Palsby og spænder bredt fra porcelæn, over køkkenværktøj til kogegrej. Det er bredt kendt og endda så kendt og anerkendt for dets kvalitet, at nogle forveksler det med navnet på virksomheden.
Det anden mærke fra Eva Solo er SLIP-LET® omfatter brødforme og bradepander indeholdende soft-silicone, som indebærer en stor lettelse i køkkenet både under madtilberedningen samt rengøringen. Varemærket er blevet kendt så bredt, at andre producenters produkter med tilsvarende egenskaber ofte i daglig tale benævnes SLIP-LET®, fordi Eva Solo var tidligt ude og har gjort soft-silicone egenskaberne til en fælles reference.
Det sidste mærke er Eva Solo selv. Det er det nyeste mærke, som stammer fra 1997 og omfatter en række lang enkelt-produkter, også kaldt solo-varer, som dækker over dagligdags-brugsgenstande til boligen. Alle produkterne er holdt i eksklusiv design, hvor enkelhed og høj brugsværdi er nøgleordene. Eva Solo mærket har fået så stor betydning, at virksomheden i 2010 tog navn efter det.
Eva Solo designet og designerne
Eva Solo har stor fokus på sine produkters design. De skal gøre hverdagen nemmere for forbrugerne, men også skal tage sig godt ud visuelt. Og det lykkes gang på gang. Som anerkendelse for dette har Eva Solo sammen med deres designere i løbet af årene modtaget over 200 internationale designpriser, blandt andet de meget anerkendte Red Dot Design Award, Designpreis og Good Design Award.
En af de væsentlige årsager til at Eva Solo har opnået dets designsuccesser er det tætte samarbejde med førende designere og kunsthåndværkere. Den mest kendte af disse er den nu afdøde Ole Palsby, der som tidligere beskrevet designede de produkter, der danner grundstammen i Eva Trio-mærke, som 40 efter sin lancering stadig skiller sig ud. Men også designduoen Tools, som har formgivet hvert enkelt produkt i Eva Solo serien har naturligvis sat sine markante fodaftryk, og er stadig omdrejningspunktet i at skabe innovative, funktionelle og æstetiske produkter.
Eva Solo’s historie
Eva Solo kan dateres tilbage til 1913 og er en familievirksomhed, der i dag drives af 4. generation efter stifteren. I starten var produktfokus rettet mod den hjemmegående husmor, men i takt med at flere kvinder kom på arbejdsmarkedet og tiden mere knap i familierne blev produkter mere orienteret mod at skulle lette arbejdet i køkkenet. Og da åbne køkkener blev sædvanen i mange hjem fik produkterne endnu en opgradering og Eva Solo var blandt de første som lavede køkkenprodukter, som var pæne nok til at de også kunne vises frem, når der var gæster til stede.
I dag har Eva Solo ca. 60 ansatte og virksomhedens produkter forhandles over det meste af verden. Navnet Eva Solo er skabt med reference til den nuværende ejer og direktørs mor, som netop hed Eva.